Sandu Dragoș

un promotor al mişcării de cineamatori din România


Câțiva cineamatori români de referință


Sandu Dragoș Nicolae Negruțiu Constantin Balaci Iosif Costinaș Vladimir Lucavețchi Dumitru Burcă Lucian Ionică Andrei Bălbărău

Emil Mateiaș

E-mail: emil.mateias (at) online.de
Tel: 00495345989319

Centrul CDFFIT

E-mail: emil.mateias (at) online.de
Tel: 00495345989319

Muzeul TIBERIU BOȘCAIU

Email: muzeulgeografieliteraratboscaiu@yahoo.com
Tel: 0255/530.383

Cercul Foto ”LUMINĂ BUNĂ”

E-mail: gabriel.gaina (at) gmail.com
Tel: 0749 146.286

Despărțământul ”ASTRA”

E-mail: liceulotelurosu (at) yahoo.com
Tel: 0255/530.383
Sandu Dragoș

Ar fi existat o mişcare a creaţiei de filme de amatori în România,
fără fraţii Dragoş de la cineclubul „CFR Timişoara”?


      Importat din Franţa, unde activităţile de cineclub se referă în exclusivitate la iubitorii de film (vezi primul cineclub studenţesc Bucuresti) şi nu la creaţie, în România s-a înrădăcinat totuşi pentru creatorii amatori de film acest cuvânt „cineclub”. Aşa se explică faptul că primele „cinecluburi” de care eu am luat cunoştinţă (din ziarul Contemporanul), au fost cele de la Braşov şi Timişoara.

Sandu Dragoș

      Dar eu consider că trambulina de lansare a cineamtorismului românesc se află la Timişoara unde doi fraţi au pus pe picioare „Cineclubul CFR Timişoara”, şi unde, fratele mai mare, Sandu Dragoş, a devenit academicianul creatorilor amatori de film din România.

Sandu Dragoș

      Spre deosebire de Bucureşti şi Braşov, la Timişoara activitatea cineamatoare s-a dezvoltat rapid şi a devenit repede cunoscută în mediile de publicitate iar cinecluburile au început să răsară ca ciupercile după ploaie. Încă din 1959, îşi face loc cu coatele să intre în tânăra mişcare de amatori şi Cineclubul „Oţelul Roşu”. Colectivul de aici s-a bazat enorm de mult pe o bună şi rodnică colaborare cu „CFR Timişoara”.

Sandu Dragoș
Sandu Dragoș

      Filmele realizate de Cineclubul CFR Timişoara, numeroasele premii naţionale şi internaţionale, publicaţiile şi cărţile publicate, toate acestea sunt mărturii că acest colectiv, în frumte cu Sandu Dragoş, a fost un adevărat şi indispensabil promotor al mişcării de cineamatori din ţara noastră.

      Timişoara a fost întotdeuna „centrul de cercetare” al posibilităţilor tehnice şi artistice privind filmul de amatori. Acest lucru se datoreşte nu numai neuitatului Sandu Dragoş ci şi unui colectiv veşnic dornic de nou, de a descoperi secretele adevărate ale filmului.

Sandu Dragoș

      Chiar dacă regretăm tot mai mult dispariţia dintre noi a unor deosebiţi promotori ai mişcării de cineaşti amatori, rămâne satisfacţia că în urma lor, şi a noastră, va rămâne un patrimoniu documentar şi cultural de neegalat pentru zonele unde cineamatorii şi-au desfăşurat activitatea.

Sandu Dragoș

Emil Mateiaș

Fotografii din arhiva cineclubului „Oţelul Roşu”